لزوم خرید یک دوربین SLR
۲۴ شهریور ۱۳۹۲ ۱۷:۰۰
تصمیم سرمایه گذاری برای یک دوربین دیجیتال کرده اید ولی باوجود تعدد مدل های مختلف و طیف گسترده ای از مشخصات قادر به تصمیم گیری صحیح نمی باشید و برای انتخاب یک مدل مناسب سردرگم شده اید.اینک قصد داریم تا دراین مقاله چه برای کاربران آماتور و چه برای کاربران حرفه ای طریقه ی کارکرد دوربین های SLR را برایتان شرح دهیم.. . لزوم خرید یک دوربین SLR تصمیم سرمایه گذاری برای یک دوربین دیجیتال کرده اید ولی باوجود تعدد مدل های مختلف و طیف گسترده ای از مشخصات قادر به تصمیم گیری صحیح نمی باشید و برای انتخاب یک مدل مناسب سردرگم شده اید.اینک قصد داریم تا دراین مقاله چه برای کاربران آماتور و چه برای کاربران حرفه ای طریقه ی کارکرد دوربین های SLR را برایتان شرح دهیم.حال بهتره از خودمان بپرسیم چرا با وجود کامپکت های دیجیتال سبک ، کوچک تر و مقرون به صرفه تر باز هم گرایشمان به سمت دوربین های SLR است ؟ جواب را فقط در دو کلمه میتوان خلاصه کرد : تنوع و کیفیت تصویر.منظور از تنوع قابلیت تعویض لنز و افزودن لوازم جانبی بی شمار آنهاست.همانطور که میدانید اینگونه دوربین ها مجهز به کنترل از راه دور و تجهیزات و کنترل های تخصصی هستند که امکان تصرف ریزترین جزییات را برای کاربران فراهم خواهند کرد.البته از کیفیت بدنه ی آنها هم غافل نشویم که نسبت به کامپکت های معمول از استحکام بیشتری برخوردارند.و اما سراغ عامل دوم یعنی کیفیت تصاویر میرویم.میان عکاسی با دوربین های SLR و کامپکت های معمول در یک روز عادی و روشن هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو عامل تصاویری رنگی و شارپ هستند.ولی اگر بخواهیم عملکرد این دو دوربین به چالش کشیم باید کارکرد آنها را در شرایط نوری ضعیف ، وقایع ورزشی سریع یا حیات وحش تست کرد.استارت رقابت دوربین های SLR با کامپکت های معمول در حساسیت بالا و سنسورهای بزرگ شان زده میشود. SLR چیست ؟ اساسا بیش از نیم قرن است که طراحی فیزیکی دوربین های SLR ثابت و بی تغییر مانده است.تک لنز انعکاسی به آیینه لولایی اشاره میکند که نور را از طریق لنز به چشمی جهت فریم بندی عبور میدهد سپس با فشردن دکمه ی شاتر امکان ضربه نور به سنسور یا فیلم را فراهم می آورید و همه چیزی برای یک عکسبرداری فوق العاده را مهیا میکنید. آناتومی دوربین های Digital SLR برای اینکه دقیقا بدانید DSLR چیست باید ساختار و مکانیزم این دوربین ها را بشناسید. برای درک راحت تر این موضوع شکل زیر کشیده شده و قسمت های مهم آن با رنگ های مختلف علامت گذاری شده اند: نور از لنز عبور می کند و به آیینه برخورد می کند .( سبز) آیینه نور را به صفحه Focusing منعکس می کند. نور از صفحه Focusing عبور کرده و به صفحه شیشه ای به نام منشور (Pentaprism ) برخورد می کند. (نارنجی) منشور نور را می شکند و به این ترتیب شما می توانید توسط عدسی چشمی دوربین (Viewfinder) تصویر را مشاهده کنید. زمانی که عکس می گیرید، آیینه بسته یا کنار می رود و شاتر (آبی) باز می شود تا سنسور دیجیتال (قرمز) در معرض نور قرار گیرد. آیا تصویری که در دوربین (Viewfinder) مشاهده می کنید 100 درصد دقیق است؟ در اکثر موارد خیر اگر بررسی های دوربین های Digital SLR را خوانده باشید حتما متوجه شده اید که روشنایی و پوشش عکس با آنچه قبل از گرفتن عکس در Viewfinder مشاهده می شود متفاوت است. بسیاری از دوربین های DSLR نمی توانند تمام تصویر قابل مشاهده در Viewfinder را در عکس منعکس کنند. روشنایی عکس نیز با آنچه در Viewfinder مشاهده می کنید متفاوت است. SLR در مقابل SLT ؟ سونی هم مثل کمپانی های DSLR های معمول دیگر نظیر کانن ، نیکون و پنتاکس اقدام به تولید طیف وسیعی از دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای SLT کرده است.این دوربین ها از تک لنزهای مات و یا نیمه شفافی برخوردارند و تفاوت در اینجاست که مدل هایی مثل Sony Alpha SLT-A77 و A99 آیینه شان ثابت است و انعکاس 100 درصدی نخواهند داشت.در SLT های سونی دیگر چشمی اپتیکال وجود ندارد و به جای آن چشمی الکترونیکی قرار گرفته است که مهمترین نقطه ضعف آن کاهش نور رسیده به فیلم و یا سنسور تصویر است. در حقیقت شما همواره مقداری از نوری که به سنسور میرسد را از دست میدهید و این میتواند برای عکاسی در شرایط ضعیف نوری یک امتیاز منفی باشد.نمودار زیر نحوه ی کار دوربین های SLT را نمایش میدهد. این نمودار سیستم فوکوس و تصویر دوربین Alpha SLT-A77 سونی را به نمایش گذاشته است. نیاز شما چیست ؟ با تعدد دوربین های SLR دیجیتال در بازار و قیمت های مختلف بهتر است ابتدا بررسی کنید که چه مشخصاتی از یک دوربین برایتان ارجعیت دارد تا به همان معطوف شوید.آیا یک دوربین Point & Shoot با کارکرد و مشخصات ساده در نظر دارید و یا آن دسته از کاربرانی هستید که استقلال بیشتر با کنترل های فراوان مدنظرتان است؟البته بسیاری از DSLR های سطح مبتدی هم مجهز به مودهای دوربین های Point & Shoot می باشند ولی در مدل های حرفه ای تر دیگر این مودها به چشم نمی خورند.آیا علاقه مند به عکاسی از حیات وحش و وقایع ورزشی هستید ؟ اگر آره شما نیاز به دوربینی سریع با فریم ریت بالا دارید و بهتر است به جای مدل های فول فریم دوربینی با سنسور APS-C انتخاب کنید.همچنین به لطف مود 'crop effect' میتوانید امکان عکاسی تله بیشتری داشته باشید.اگر در محیط های نوری ضعیف عکاسی میکنید باید دوربینی در نظر داشته باشید که ایزوی بالا و لرزش گیر تصویر درون بدنه ی آن گنجانده شده باشد و یا اگر سر و کارتان با استدیو، پرتره و یا ماکرو است عمده ترین موردی که باید به آن توجه کنید یک مود Live View خوب است. در نهایت باید باید بررسی کنید که در چه شرایطی میخواهید از دوربین استفاده کنید ؟ آیا دوربین مقاوم میخواهید و یا یک دوربین ضد آب ؟ آیا سایز و وزن دوربین در انتخابتان تاثیر گذار است یا خیر ؟ فراموش نکنید که اکثر DSLR ها با بیشتر لنزها و تجهیزات جانبی SLR های آنالوگ سازگاری دارند.پس اگر آرشیوی از لنزهای مدرن برای دوربین آنالوگ خود دارید میتوانید آنها را نگه دارید و برای دوربین های دیجیتال استفاده کنید.لنزهای AF قدیمیی Minolta روی دوربین های SLT سونی عملکردی بسیار عالی دارند همچنین تمام لنزهای EF کانن روی دوربین های EOS و پنتاکس و نیکون بی نظیرند. سایز سنسور ابتدا اجازه دهید سایز فیزیکی سنسورها را بررسی کنیم.با وجود اینکه لنزها کمی تغییر یافته و متنوع شده اند اما معمولا تمام سنسورهای DSLR ها به 3 گروه تقسیم میشوند که با بزرگترین آنها شروع میکنیم : فول فریم ، APS-C و میکرو چهار سوم.لنزهای چهار سوم فرمتیست که برای دوربین های بدون آیینه استفاده میشود. سنسورهای بزرگتر می توانند به شما در جهت ضبط تصاویر، با کیفیت بهتر کمک کنند اما آن ها با خود تعدادی از ویژگی های دیگر را ارائه می دهند که بعضی خوب و بعضی بد هستند. اولین و بارزترین اثر سنسور تصویر بزرگتر، اندازه آن است؛ نه تنها سنسور، فضای بیشتری را در دستگاه خود اشغال می کند، بلکه نیاز به یک لنز بزرگتر برای پخش تصویر روی آن دارد. به همین دلیل است که سازندگان گوشی های هوشمند عمدتا به سنسورهای خیلی کوچک علاقه نشان می دهند. آن ها می خواهند تا دستگاه هایشان، جیبی بماند و با لنزهای بزرگتر و مسائل مربوط به آن ها سروکار نداشته باشند. همچنین این مسئله روشن می کند که چرا لوازم عکاسی حرفه ای هنوز هم بزرگ و سنگین اند. هزینه تولید سنسورهای بزرگ نیز دلیلی بر گران قیمت بودن دوربین های شامل این سنسورها می باشد. زمانی که شما برای DSLRها و دوربین های حرفه ای دیگر بر می خیزید، به وضوح اندازه سنسورها افزایش می یابد. بیشتر DSLRها، چه کانن، نیکون، پنتاکس و یا سونی، از یکی از APS-Cها (با اندازه ۱۴.۸*۲۲.۲ میلی متر برای کانن و 23.5to23.7x15.6 میلی متر برای انواع دیگر) و یا از یک سنسور فول فریم (336x24 میلی متر) استفاده می کنند. در حالی که DSLRهای فول فریم، ذخیره ای از حرفه ای ها را برای چند سال داشته است، بیشتر مدل های مشتری پسند مانند نیکون D600 و کانن 6D در حال حاضر منتشر شده است. سیستم لرزش گیر تصویر سیستم های تثبیت تصویر مجموعه ای از سیستمهاست که ثبات تصویر را افزایش می دهند . دردوربین های عکاسی ، مسئله لرزش دوربین در سرعت های پایین شاتر یا در فواصل کانونی بلند ( تله فتو ) می تواند مشکل ساز شود . استفاده از سیستم لرزش گیر تصویر در عکاسی این اجازه را به ما می دهد که از سرعت های پایین شاتر ( 3 تا 4 گام کندتر ) استفاده کنیم . برای محاسبه حداقل سرعت شاتر ممکن در عکاسی روی دست بدون اثرلرزش قابل توجه در عکس ، از عکس فاصله کانونی موثر لنز استفاده کنید . بعنوان مثال ، در فاصله کانونی 125 میلیمتر ، درسرعت های پایینتر از 1/125 ثانیه ، لرزش دوربین بر روی وضوح تصویر اثر می گذارد.هر تولید کننده ای این لرزش گیر را با عنوان های مختلفی معرفی میکند ('Super SteadyShot', 'Anti Shake', 'Vibration reduction', Mega OIS') اما در کل لرزش گیرها از 2 تکنیک بهره مند اند.لرزش گیر تصویر اپتیکال IS عنصرهای کوچکی هستند که درون لنز حرکت دارند و کاملا از دوربین مجزا هستند.سنسور شیفت IS همانطور که از نامش پیداست درون سنسور قرار دارد. تثبیت کننده ی تصویر لرزش دست را حین عکاسی خنثی میکند و حتی در فواصل کانونی طولانی و محیط های نوری ضعیف عامل تصاویری شارپ و واضح است. سایز ، وزن و مقاومت همانطور که در متن فوق اشاره نمودیم دوربین های SLR در سایزها و شکل های مختلفی وجود دارندواز مدل های آلترا کامپکت سطح مبتدی گرفته تا مدل های حرفه ای.اگر در شرایط مخاطره آمیز و یا محیط های مرطوب ، شرجی و یا گرد و غبار عکاسی میکنید پیشنهاد ما این است که دوربینی مهر و موم شده انتخاب کنید و بدنه ای از جنس آلیاژ منیزیوم داشته باشد و حتی الممکن مجهز به سیستم ریمور داخلی جهت زدودن گرد و غبار باشد تا سنسور همیشه تمیز بماند.قطعا چنین انتخابی مستلزم هزینه ی زیاد است ولی میتوانید مدلی را انتخاب کنید که حداقل یکی از این مشخصات را داشته باشد و متناسب با هزینه ی شما باشد. در این قسمت شاهد تصویر دوربین دیجیتال Nikon D800 هستیم که ضدآب و ضد گرد و غبار می باشد و با رنگ زرد نمایش داده شده است. قابلیت فیلمبرداری تا چند سال پیش، فیلمبرداری و ویدیو در دوربینها به عنوان عضوی نو ظهور به حساب میآمد، اما امروزه کیفیت HD یک استاندارد محسوب میشود.بهتر است در این بخش، از دامهای تبلیغاتی شرکتها دوری نمایید. برای مثال در حالی که استفاده از دوربینهایی که زوم و فوکوس را در حین فیلمبرداری قفل میکنند، دست شما را در انتخاب کردن بسته میگذارد به عنوان ویژگی مثبت در دوربینها از آنها یاد میشود. فوکوس اتوماتیک نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چرا که فوکوسهای اتوماتیک نیز چندان کاربردی نیستند و معمولا دروبینها در این حالت در پیدا کردن آنچه شما به دنبال فیلمبرداری از آن هستید سرگشته میشوند.دوربینهای با سنسورهای بزرگ در فیلمبرداری مراحل مشکلتری را به نسبت دوربینهای معمولی Point And Shoot طی میکنند و البته نتایج متفاوتتری را نیز به نمایش میاورند. نتایجی که با انتخابهایی همچون مکانیسمهای متفاوت فوکوس و زوم مکانیکی و انتخابی نتیجه متفاوت و بهتری ارائه میکنند. این دوربینها اغلب در کنار لنز خود میکروفون دارند و امکان دسترسی به افکتهای سینمایی که در دوربینهای معمولی دیجیتال امکان استفاده از آنها نیست را به ارمغان میآورند. نمایشگر و نمایش زنده یکی از ویژگی های اصلی SLR ها این است که شما برای کادر بندی عکس دقیقا از درون همان لنزی که عکس را ثبت می کند به سوژه نگاه می کنید (از طریق نگاه کردن از درون دریچه نمایش). تا چند سال گذشته بسیاری از کاربرانی که از دوربین های کامپکت به دوربین های DSLR مهاجرت می کردند، از این موضوع که نمی توانند همزمان در صفحه نمایش رنگی دوربین تصویر را قبل از ثبت ببینند، شگفت زده می شدند. اما امروزه با معرفی Live View، بسیاری از دوربین های DSLR هم می توانند کاری که دوربین های کامپکت انجام میدهند را انجام دهند.البته Live View هم مشکلات خودش را دارد. در بیشتر موارد استفاده از این ویژگی موجب کند شدن فرآیند ثبت تصویر می شود. زیرا طراحی دوربین های DSLR به گونه ایست که آینه ای که درون دوربین به کار رفته یک بار باید بالا برود تا Live View فعال شود و دوباره پایین بیاید تا فکوس انجام شود و یا تصویر گرفته شود. برخی مدل ها این قابلیت دارند که بدون حرکت آینه فوکوس را انجام دهند اما به طور کلی این فرآیند زمان بر است. هدف این نیست که بگوییم Live View یک ویژگی مفید نیست. در استودیو، قابلیت زوم روی بخشی از صفحه نمایش برای چک کردن فکوس یک امر خارق العاده است. همچنین عکاسی در شرایط سخت که به طور مثال سوژه روی زمین است و باید در ارتفاع کم عکاسی کنیم، با Live View به مراتب راحت تر است. برخی از DSLR ها صفحه نمایش هایی دارند که می توان زاویه آنها را تغییر داد. این برای شرایطی که قرار گرفتن پشت دوربین مشکل باشد بسیار مفید است. ویژگی های عکاسی پیشرفته اگرچه همه دوربین های DSLR یک سری ویژگی های پایه ای دارند، اما هر چه به سمت رنج های گران قیمت تر می رویم، ویژگی هایی به دوربین ها اضافه می شود که ممکن است برای شما مهم باشد و یا نباشد. همچنین متوجه می شوید که دوربین های رده بالاتر اجازه ایجاد شخصی سازی بیشتری به شما می دهند تا بتوانید کنترل دوربین را مطابق میل خود انجام دهید. بسیاری از این ویژگی ها ممکن است تنها برای عکاسان حرفه ای تر جذاب باشد. کلام آخر : خرید یک دوربین DSLR تنها آغاز راه برقراری ارتباط بلند مدت با یک سیستم عکاسی است. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب دوربین به خوبی مطالعه کنید. دوربین تنها بخشی از معادله است. هنگامی که از کیفیت عکس صحبت می کنیم، کیفیت لنز هم از اهمیت برابری با دوربین برخوردار است. هر کدام از لنز ها خوبی ها و بدی های خاص خود را دارند. بنابراین بهتر است قبل از خرید هر لنز یا وسیله جانبی، به خوبی در مورد آن تحقیق کنید. سایت های معتبر جای خوبی برای این بررسی هستند. /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} table.MsoTableGrid {mso-style-name:"Table Grid"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; border:solid windowtext 1.0pt; mso-border-alt:solid windowtext .5pt; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-border-insideh:.5pt solid windowtext; mso-border-insidev:.5pt solid windowtext; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}