همراه 09129539655  تلفن : 88894374 - 88908224 (021)
سبد خرید
سبد خرید شما خالی است!

بررسی دوربین Fujifilm X-F1

بررسی دوربین Fujifilm X-F1
دوربین های کامپکت در سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده اند و اینک هر کمپانی بزرگ و نامداری حدقل یک دوربین کامپکت تولید کرده است که از کنترل های دستی تمام عیار و ضبط فرمت RAW برخوردارند.اغلب این دوربین ها مناسب عکاسان enthusiast است که از کاربران DSLR ها هستند و این کامپکت ها را به عنوان دوربینی دوم با خود حمل میکنند.این دوربین ها در کل به دو گروه تقسیم می شوند
.
.
.
.            
بررسی دوربین Fujifilm X-F1
دوربین های کامپکت در سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده اند و اینک هر کمپانی بزرگ و نامداری حدقل یک دوربین کامپکت تولید کرده است که از کنترل های دستی تمام عیار و ضبط فرمت RAW برخوردارند.اغلب این دوربین ها مناسب عکاسان enthusiast است که از کاربران DSLR ها هستند و این کامپکت ها را به عنوان دوربینی دوم با خود حمل میکنند.این دوربین ها در کل به دو گروه تقسیم می شوند .دسته ای که لنزهای سریع، کنترل های فراوان و معمولا جثه ای بزرگ دارند مثل Canon G15 و دسته ای که کوچک و کاملا جیبی هستند مثل فوجی فیلم XF1..دسته دوم شامل دوربین های قوق العاده ی سری S کانن مانند PowerShot S100 میشود.اما سونی هم به تازگی بیکار ننشسته و از سایبرشات RX-100 با سنسور بزرگ 1 اینچی رونمایی کرده است و اینک به دوربین مدعی جدید فوجی یعنی X-F1 خوشامد میگوییم.XF1 را می توان جدیدترین مدل سری سطح بالای X فوجی فیلم هم دانست. همان سری که با X100 شروع شد و سپس به سیستم های با لنز قابل تعویض XF مثل X-E1 رسید. همچنین دوربین سوپرزوم X-S1 و با لنز سریع X10 هم در همین رده قرار می گیرند. XF1 از نقطه نظرهایی بیشتر شبیه به دو مدل آخر می باشد، به خصوص اینکه از سنسور تصویر 3/2 اینچی EXR CMOS و پردازشگر تصویر EXR نیز بهره می برد. این دوربین از لنز سریع با کمینه ی نسبت کانونی f/1.8 بهره می برد.ظاهرا از مهمترین رقبای XF1 میتوان از RX100 سونی و S100 کانن یاد کرد. ویژگی که XF1 را از رقبایش متمایز می کند ظاهر آن است. در حالی که RX100 و S110 ظاهری امروزی دارند، XF1 مانند بسیاری از دوربین های خانواده ی X از بدنه ای کلاسیک بهره می برد. طراحی دو رنگ آن با قسمت بالایی نقره ای و روکش چرمی بسیار جذاب است. چرم آن در سه رنگ قرمز، قهوه ای و مشکی موجود می باشد. در ضمن هر رنگی از این دوربین را که تهیه کنید یک کیف چرمی به همان رنگ برای آن وجود دارد.
دومین ویژگی بارز XF1 لنز مکانیکی آن است ، حلقه ی زوم از نوع مکانیکی است و مثل X10 میتواند به عنوان سوییچ پاور نیز کاربرد داشته باشد اما ویژگی جالبش کل سیستم لنز در هنگام خاموش شدن دوربین در بدنه فرو می رود تا ما را به یاد دوربین آنالوگ Rollei 35 بیندازد.XF1 اولین دوربین کوچکیست که حلقه ی زوم مکانیکی اطراف لنز آن وجود دارد. XF1 از مشخصات دیگری نظیر کنترل های خروجی فراوان بهره مند است.این کنترل ها شامل دو حلقه در پشت ، دکمه ی FN قابل تنظیم در بالا ی دوربین میشوند  و البته یک دکمه ی بسیار جالب دیگر نیز به نام E-Fn وجود دارد که بوسیله ی آن می توانید شش دکمه ی پشت دوربین را به دکمه ی Fn تبدیل کنید.فوجی برای سرگرمی و خلاقیت های عکاسی بیشتر XF1 را مجهز به فیلترهایی نظیر  'Toy Camera' و 'Selective Colour' کرده است.
مشخصات کلیدی :
  • سنسور EXR-CMOS 3/2 اینچی 12 مگاپیکسلی
  • ایزو 100 تا 3200 ، ایزو 4000 تا 6400 در رزولوشن 6 مگاپیکسل ، ایزو 12800 در 3 مگاپیکسل
  • لنز 100-25 میلیمتری با کمینه ی  F1.8-4.9 و لرزش گیر تصویر اپتیکال 4 استاپ بهبود یافته
  • رینگ زوم دستی و مکانیزم فرو رفتگی لنز
  • ست کامل از کنترل های دستی ، ضبط فرمت RAW
  • نمایشگر 3 اینچی 460k
  • فیلمبرداری Full HD با میکروفون استریو داخلی
  • بهره مندی از مود Film simulation برای دید تک و چند رنگی
  • وجود Advanced Filters و پیش نمایش بر روی نمایشگر
سنسور Fujifilm EXR-CMOS
XF1 همان سنسور دوربین های  X10 و X-S1 را به ارث برده است .این سنسور 12MP در 3 روش مختلف میتواند در دوربین کاربرد داشته باشد.یکی همان رزولوشن 12 مگاپیکسل و دیگری با الحاق پیکسل ها، تولید عکس های 6 مگاپیکسلی با نویز کمتر و گستره ی دینامیکی بیشتر است.برای اطلاعات بیشتری از این سنسور میتوانید دوربین X10 را مرور نمایید.
مقایسه سایز سنسور
نمودار زیر سایز سنسور3/2 اینچی XF1 را با نزدیک ترین رقبای خود نیز مقایسه میکند و در کل هرچه سایز سنسوری بزرگ تر باشد کیقیت تصاویر آن نیز متمایز تر است.سایز سنسور RX100 بزرگ تر از XF1 و البته از لحاظ قیمت هم نیز در رده ی بالاتری قرار میگیرد.
 
          
سنسور 3/2 اینچی XF1 دقیقا نصف سنسور 1 اینچی RX100 سونی است ولی حدود 50 درصد بزرگتر از سنسور 1.7/1 اینچی S100 کانن است.
 
کامپکت های Enthusiast: لنز ، سنسور و محو پس زمینه
جدول زیر سایز سنسور و مشخصات لنز XF1 را با رقیب اصلی خود یعنی  X10مقایسه میکند.
 
 
محدوده سنسور,   mm2( ابعاد )
فاصله ی کانونی
فاصله ی کانونی ( معادل )
دیافراگم
دیافراگم ( معادل )
ابعاد
Fujifilm XF1
58
( 8.8X6.6 )
6.4-25.6 میلیمتر
25-100میلیمتر
F1.8-4.9
F7.0-19.1
108x62x33
Sony
 DSC-RX100
116
( 13.2x8.8 )
10-37 میلیمتر
28-100میلیمتر
F1.8-4.9
F4.9-13.4
101x5836
Canon S100
41
( 7.4x5.6 )
5.2-26 میلیمتر
24-120میلیمتر
F2.0-5.9
                F9.3-27.4
99x60x27
Fujifilm X10
58
( 8.8x6.6 )
7.1-28 میلیمتر
28-11 میلیمتر
F2.0-2.8
F7.9-11
117x70x57
Panasonic DMC-LX7
34
( 6.7x5.1 )
4.7-17.7 میلیمتر
24-90 میلیمتر
F1.4-2.3
F7.1-11.7
111x68x46
Samsung EX2F
41
( 7.4x5.6 )
5.2-17.2 میلیمتر
24-80 میلیمتر
F1.4-2.7
F6.5-12.5
112x62x45
 
مقایسه سایز
مکانیزم لنز مکانیکی XF1 به جای مکانیزم موتوری بدان معنیست که این دوربین نسبت به رقیب خود کمی بزرگتر است و این لزوما چیز بدی نیست و بدنه اش هنوز آنقدری کوچک هست که به راحتی در جیب ژاکت و یا کیف دستیتان جا شود.
 
    
همانطور که در تصویر فوق مشخص است XF1 نسبت به S100 کمی بلندتر و عریض تر است.S100 از زوم بیشتری برخوردار است اما سنسوری کوچک تر دارد.
     
S100 به طور قابل توجهی باریک تر از XF1 است و دوربینی کاملا توجیبی است .رینگ زوم دستی XF1 از باریکی دوربین کاسته است و آن را از حالت جیبی در آورده است.
    
بازهم XF1 نسبت به RX100 سونی از جثه ای بزرگتر برخوردار است.
      
اما این دو مدل از چشم انداز بالا کاملا از موقعیت متفاوتی برخوردار است و هنگامی که لنز آن در بدنه اش فرو میرود نسبت به RX100 باریک تر است.
 
پاناروما 360 درجه
                             
اگر لنز واید 25 میلیمتری این دوربین محدوده دید دلخواهتان را پوشش نداد و طیف های گسترده تری میخواهید عکسبرداری کنید قابلیت پانارومای 360 درجه ی XF1 این امکان را برایتان فراهم آورده است و فقط کافیست تا ابتدا این مود را انتخاب کنید ، دکمه ی شاتر را نیمه فشار دهید ، دوربین را حول سوژه مورد نظر بچرخانید و سپس دوباره دکمه ی شاتر را فشار دهید.در این صورت دوربین به صورت خودکار تصاویرتان را به هم میچشباند و عکس های عریض و زیبایی ثبت خواهد کرد.
بدنه و طراحی
                                                  
XF1 از یک طراحی شیک و مینیمالیستی برخوردار است.قسمت بالایی ، پایه و لنز به رنگ نقره ای است.فوجی هیچ گونه گریپی برای این دوربین در نظر نگرفته است اما اندود مواد چرمی که اکثر دوربین را پوشش داده است حکم یک گریپ را دارد و این پوشش چرمی از لیز خوردن دوربین جلوگیری میکند و با کنترل بیشتری مبتوانید دوربین را در دستانتان قرار دهید.XF1 را به خاطر بدنه ی چرمی اش میتوان از دوربین های فلزی رقیبان خودش متمایز کرد.البته در پشت دوربین هم یک قلاب کوچکی وجود دارد  که جایگاه شصت برای دستگیری راحت تر است.در مورد بدنه هم باید بگوییم که جنس پوسته ی دوربین از آلمینیوم کم وزن است و کاملا حس خوبی را به کاربر انتقال میدهد.XF1 کاملا نمونه ی یک محصول با کیفیت است.
پشت دوربین شاهد یک نمایشگر 3 اینچی 460K هستیم و دقیقا میتوانیم بگوییم که تمامی کنترل ها سمت راست نمایشگر جمع آوری شده اند.همانطور که گفتیم پشت دوربین دو حلقه وجود دارد یکی برای تعویض مودها و دیگری کنترل چهار جهته است.همانطور که در تصویر زیر نمایش داده ایم XF1 نیز از یک دکمه ی اختصاصی ضبط ویدئو نیز بهره مند است که به نوبه ی خود دکمه ای مهم و کاربردی است و در صورت نیاز کافیست تا آن را فشار دهید و در هر تنظیمی که باشید به سرعت عملکرد فیلمبرداری نیز آغاز خواهد شد.
                                                                        
بالای دوربین             
بالای دوربین میزبان موارد زیر است :
دکمه ی شاتر ، دکمه ی قابل تنظیم FN . در سمت راست دایل مود نور دهی وسمت چپ فلاش POP UP  جای خود را گرفته است.در این تصویر لنز کاملا در بدنه فرو رفته و به دوربین شکلی باریک و جیبی میدهد.
                                   
مکانیزم لنز
کافیست که وقتی در حالت خاموش بودن درون بدنه قرار دارد بشکه ی آن را بگیرید، به سمت راست بچرخانید و به بیرون بکشید تا دوربین بر روی حالت انتظار قرار گیرد. سپس با چرخاندن دوباره ی آن و وقتی لنز بر روی 25 میلی متر قرار می گیرد، دوربین روشن می شود. از آن جایی که لنز مکانیکی است بنابراین فاقد مرحله می باشد و می توانید به صورت خیلی نرم عمل زوم را انجام دهید. اپتیک این لنز از 7 المنت در 6 گروه تشکیل شده است. چهار تا از آن ها کروی هستند و سه تای دیگر نیز از نوعی می باشند که پراش خیلی کمی ایجاد می کنند. کمپانی در المنت های اپتیکی این لنز از اندودی پیشرفته به نام Wide-band High Transmittance Electron Beam Coating استفاده کرده که باعث می شود اثر بازتاب داخلی به حداقل کاهش یابد. المنت جلویی لنز نیز در مرکز قطری در حد تنها 0.5 میلی متر دارد. سیستم لرزش گیر اپتیکال این لنز نیز تا حد خیلی زیادی پیشرفته است که طبق ادعای فوجی فیلم کاملا موثرتر از مدل های رقیب عمل می کند. این را نیز بگویم که کمینه ی نسبت کانونی f/1.8 این لنز فقط در حالت واید می باشد و در حالت زوم کامل یعنی در فاصله ی کانونی معادل 100 میلی متر این مقدار به f/4.9 افزایش می یابد.
                                             
                                                             آسفریکال لنز                                       آسفریکال لنز
                                            
دوربین در دستان شما
       
۱۸ تیر ۱۳۹۲ ۱۵:۳۱
تعداد بازدید : ۲,۴۶۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید