<p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span lang="AR-SA">چگونه عکسی شارپ ایجاد کنیم؟</span></b><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">یک برداشت اشتباه در مورد شارپ کردن عکس این است که این عمل می تواند عکس های محو و خارج از فکوس را نجات دهد. جواب، این است: البته که نه! ابزار شارپ کردن برای بهبود کیفیت عکس کارهای زیادی انجام می دهد، اما سعی نکنید این ابزار را برای عکسی که اصل آن خارج از فکوس است، استفاده کنید</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">تمام عکس هایی که به صورت دیجیتال ثبت می شوند، صرف نظر از این که چگونه گرفته شده اند، همیشه به مقداری شارپ سازی نیاز دارند تا مانند آن چیزی شوند که لنز می بیند. دلیل این امر این است که، وقتی نور از لنز عبور کرده و به سنسور می رسد و از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می شود کمی سافت شدن اتفاق می افتد. اگر به فرمت</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> JPEG </span><span lang="AR-SA">عکسبرداری می کنید، عمل شارپ سازی در خود نرم افزار پردازش داخلی دوربین انجام می شود، اما با این حال باز هم همیشه به مقداری شارپ سازی کلی و انتخابی نیاز است. اما اگر به فرمت</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> RAW </span><span lang="AR-SA">عکس می گیرید، باید در پس پردازش، خودتان عکل شارپ سازی را انجام دهید</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<b><br> </b></span><b><span lang="AR-SA">شارپ سازی چه کاری انجام می دهد؟</span></b><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">شارپ سازی کنتراست بین پیکسل های روشن و تیره را در گوشه های عناصر عکس افزایش می دهد. در عکس شارپ، گذر از روشنی به تیرگی سریع و در یک ناحیۀ کوچک، انجام می شود. در عکس سافت، انتقال در یک محدودۀ یزرگ تر و از میان منطقه ای محو (بلر، </span><span dir="LTR">Blur) </span><span lang="AR-SA">انجام می شود. بنابراین، با افزایش تفاوت تون در گوشه های عناصر، عکس شارپ تر به نظر می رسد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">به خاطر داشته باشید، نباید عمل شارپ سازی را در تمام تصویر و به صورت یکنواخت انجام دهید. در واقع عموماً بهتر است این کار را به صورت انتخابی اجرا کنید</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><b><span lang="AR-SA">انتخابی کار کنید</span></b><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">عملی ترین شیوه برای شارپ سازی تصویر، این است که این عمل بر روی مکان هایی که به صورت شارپ فکوس شده اند انجام شود و نواحی دیگر به همان صورتی که هستند باقی بماند. بسته به نوع صحنه، هر عکس به میزان متفاوتی از شارپ سازی نیاز دارد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">برای مثال، یک عکس منظره با جزئیات ریز، به شارپ سازی بیشتری نیاز دارد، تا یک عکس پرتره، که می خواهید پست ملایم تر به نظر برسد. به همین دلیل شارپ سازی انتخابی روشی است که عموماً استفاده می شود. اگر عکس شما دارای نواحی است که خارج از فکوس هستند، شارپ سازی کلی می تواند مشکل ساز شود، چرا که بر روی جزئیات تونال اثر خواهد گذاشت، در صورتی که نواحی محو در صورتی که بدون تغییر باقی بمانند، در بهترین حالت خود به نظر خواهند آمد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">یکی از ابزارهای شارپ سازی معمول، استفاده از</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Unsharp Mask </span><span lang="AR-SA">در فتوشاپ است، چرا که این ابزار این امکان کنترل بالایی را فراهم می کند</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. </span><span lang="AR-SA">این گزینه در منوی فیلترها</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> (Filter > Sharpen > Unsharp Mask) </span><span lang="AR-SA">قابل دستیابی است. این ابزار سه لغزنده دارد. بالاترین لغزنده، لغزنده مقدار </span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>(Amount) </span> <span lang="AR-SA">است، که شدت اثر را تعیین می کند، و بین 1 تا 500 درصد قابل تغییر است. رزلوشن تصویر بر این مقدار تأثیرگذار است. برای مثال در عکس های تولید شده با دوربین های با کیفیت بالا، می توان از مقادیری تا 200 درصد و بالاتر هم استفاده کرد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">لغزندۀ وسط، شعاع</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> (Radius)</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>، شعاع شارپ سازی گوشه ها را کنترل می کند، که بین 0.1 تا 250 پیکسل قابل تنظیم است. نوعاً، شعاع کوچک و بین 0.3 تا 2 انتخاب می شود. اگر اثر هاله ای بر روی عکس مشاهده کردید، به این معنی است که مقدار شعاع، زیاد انتخاب شده است. در عکس های بزرگ تر می توان از مقادیر بیشتری، نسبت به عکس های کوچک، استفاده کرد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">در نهایت، لغزندۀ آستانه</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> (Threshold)</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>، پیکسل هایی را تعیین می کند که باید بسته به تفاوت روشنایی با پیکسل های همسایه، شارپ شوند. برای مثال، مقدار آستانۀ 3، همه پیکسل هایی را که مقدار تونالشان به مقدار 3 یا بیشتر تفاوت دارد (در مقیاسی بین 0 تا 255) را تحت تأثیر قرار می دهد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. </span><span lang="AR-SA">بنابراین، اگر دو پیکسل کنار هم مقادیری مانند 100 و 102 داشته باشند، تحت تأثیر شارپ سازی قرار نمی گیرند</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">برای جزئیات بیشتر، </span><span dir="LTR">Amount </span> <span lang="AR-SA">بیشتر و </span><span dir="LTR">Threshold </span><span lang="AR-SA">کمتر، به بهترین نحو عمل می کند. در حالی که در پرتره و نواحی ملایم، تون های ملایم با</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Amount </span><span lang="AR-SA">کمتر و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Threshold </span><span lang="AR-SA">بیشتر، بهتر نتیجه می دهند</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">هر عکس به درجۀ شارپ سازی متفاوتی نیاز دارد. اما در اینجا تعدادی نمونه عنوان می شود: برای پرتره با</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Amount </span><span lang="AR-SA">برابر 100، شعاع برابر </span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>0.1 </span><span lang="AR-SA">و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Threshold </span><span lang="AR-SA">برابر 6 شروع کنید. برای ساختمان ها یا مناظر، </span><span dir="LTR">Amount </span><span lang="AR-SA">برابر 150، شعاع برابر 1.5و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Threshold </span><span lang="AR-SA">برابر 3 را امتحان کنید. در صورتی که نویز زیادی در عکس وجود دارد، </span><span dir="LTR">Threshold </span><span lang="AR-SA">را تا 10 یا 12 بالا ببرید. به خاطر داشته باشید که کلید موفقیت، تجربه است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">ابزار دیگر در فتوشاپ، فیلتر</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Smart Sharpen </span><span lang="AR-SA">است، که به شما اجازه می دهد، الگوریتم شارپ سازی که در نواحی سایه و رورشن استفاده می شود را انتخاب، یا مقدار آن را کنترل کنید. یکی از سه نوع الگوریتمی که می تواند انتخاب شود، عبارتند از</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>: Remove Gaussian Blur</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>، </span><span dir="LTR">Lens Blu </span><span lang="AR-SA">و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Motion Blur. </span><span lang="AR-SA">یکی از معایت این ابزار این است که کنترلی بر روی مقدار آستانه ندارید؛ به همین دلیل این روش می تواند باعث برجسته تر شدن نویز شود</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">برای استفاده کنندگان از</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Aperture</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>، شناختن ابزار</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Sharpen </span><span lang="AR-SA">و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Edge Sharpen </span><span lang="AR-SA">مفید است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. Sharpen </span><span lang="AR-SA">برای تنظمی شدت و شعاع پیکسل ها، دو لغزنده و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Sdge Sharpen </span><span lang="AR-SA">برای تنظیم شدت، گوشه ها و افت </span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>(falloff) </span><span lang="AR-SA">سه لغزنده دارد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. Intensity </span><span lang="AR-SA">مقدار شارپ سازی را کنترل می کند</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. </span><span lang="AR-SA">لغزندۀ</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Edge</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>، این امکان را می دهد که تعداد پیکسل هایی را که در گوشه ها باید شارپ شوند تنظیم شود و گزینۀ</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Falloff</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>، اثری با تأکید بیشتر یا کمتر را ایجاد می کند</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">یک ابزار بهتر و ساده تر برای شارپ سازی</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Sharpener Pro 3.0 </span><span lang="AR-SA">محصول</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Nik Software </span><span lang="AR-SA">است. این پلاگین واسطی سرراست در اختیار قرار می دهد که عکس ها را بسته به رزلوشن، اندازۀ عکس و پرینت، و همچنین فاصلۀ پیش بینی شده برای نگاه کردن به عکس، شارپ می کند. نقطه های کنترل</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> (Control Point) </span><span lang="AR-SA">فراهم شده توسط نرم افزار این امکان را در اختیار قرار می دهد که تنظیماتی دقیق و انتخابی و بدون نیاز به تعریف لایه های ماسک، انجام دهید</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><b><span lang="AR-SA">از شارپ سازی بیش از اندازه خودداری کنید</span></b><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">در صورتی که هاله هایی در عکس مشاهده کردید، به این معنی است که بیش از اندازه جلو رفته اید. هاله ها همان گوشه های روشن هستند که به صورت غیرطبیعی به نظر می رسند. همچنین اگر محدودۀ تونال از دست برود و یا عکس خیلی زننده به نظر برسد نیز، بیش از اندازه جلو رفته اید. اگر در مقدار شارپپ سازی که استفاده می کنید، کمی محافظه کار باشید، آن اثر منفی دیجیتالی را که شارپ سازی بیش از اندازه تولید خواهد کرد، نخواهید داشت</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><b><span lang="AR-SA">چرا این کار آخرین مرحله است؟</span></b><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">عموماً، بهتر این است که شارپ سازی در آخرین مرحله و پس از این که تمام تنظیمات دیگر، از قبیل تنظیم رنگ، اشباع، تصحیح اعوجاج و ... انجام شد، اجرا گردد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. </span><span lang="AR-SA">این تنظیمات می توانند بر کنتراست کل عکس و شارپنس ظاهری اثر بگذارند. دلیل دیگر بر این که شارپ سازی در آخرین مرحله انجام شود، این است که مقدار شارپ سازی مورد نیاز، به استفاده و اندازۀ نهایی و خروجی عکس بستگی دارد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. </span><span lang="AR-SA">عکس هایی که می خواهید در وب نمایش دهید، عموماً به شارپ سازی کمتری نیاز دارند، تا آنهایی که می خواهید چاپ کنید</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">در نهایت، چشم شما، بهترین قاضی است که چه مقدار شارپ سازی باید انجام شود. اگر عکس غیرطبیعی به نظر رسید، بیش از اندازه شارپ سازی انجام داده اید. همیشه یک کپی از فایل اصلی خود داشته باشید، تا بتوانید به عقب برگشته و برای استفاده ها و اندازه های مختلف، شارپ سازی های مناسب انجام دهید.</span><span dir="LTR"></span></p>