<p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span lang="AR-SA"> </span></b></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span lang="AR-SA"> </span></b></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span lang="AR-SA">عمق میدان در عکاسی</span></b></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">عمق میدان ناحیه ای است که تمام عناصر موجود در آن، در عکس واضح باشند.هر چه عمق میدان بیشتر باشد ،ناحیه واضح در اطراف(جلو و پشت) نقطه فوکوس بیشتر است.در عکسی که عمق میدان آن کم است، ممکن است ناحیه پشت(یا جلو) نقطه فوکوس دوربین ،محو شود</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. </span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">عمق میدان یک تصویر توسط سه عامل کنترل می شود</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>: <br> 1- </span><span lang="AR-SA">فاصله تا موضوع</span><span dir="LTR"><br> 2- </span><span lang="AR-SA">فاصله کانونی</span><span dir="LTR"><br> 3- </span><span lang="AR-SA">قطر دهانه دیافراگم</span><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">ظاهرا عمق میدان مسئله ساده ای به نظر می رسد اما در واقع موضوع غامضی است.هدف ما در این نوشتار،توضیح مفاهیم مرتبط با آن و نیز طرز استفاده از این مفاهیم برای تهیه عکسهای دلخواه می باشد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">همانگونه که در تعریف عمق میدان ذکر شد، معیاراساسی ، وضوح عناصر است.درک شدت وضوح از فردی تا فرد دیگر متفاوت است. وبنابراین باید بر این نکته تاکید کنیم که وضوح مورد نظر در این تعریف ، یک وضوح قابل قبول برای اکثر افراد می باشد.به طوریکه اکثر افراد پس از مشاهده عکس،عناصر مورد نظر را در منطقه فوکوس دوربین بدانند.از سوی دیگر این وضوح به معنای</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Sharpness </span><span lang="AR-SA">نیست بلکه به معنای آنست که ذات و ماهیت آن قسمت قابل تشخیص باشد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">در دوربینهای دیجیتال، عمق میدان مسئله مهمی است چرا که کنترل عمق میدان در دوربینهای دیجیتال نسبت به دوربینهای فیلمی مشکلتر است.اندازه حسگر دوربینهای دیجیتال معمولی کوچک است و بالطبع نیاز به لنزهایی با فاصله کانونی کم دارند.نتیجه این حالت، عمق میدان وسیع این دوربینها نسبت به دوربینهای 35 میلیمتری است و مشکل هنگامی بروز می کند که عکاس بخواهد عمق میدان را در عکس کم نماید</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. <br> </span><b><span lang="AR-SA">فاصله موضوع تا دوربین و اثر آن بر عمق میدان</span></b><span lang="AR-SA">هر چه جسم به دوربین نزدیکتر شود ، عمق میدان کمتر میشود.بعبارت دیگرهر چه نقطه فوکوس به لنز نزدیک تر باشد،وسعت منطقه واضح در تصویر کمتر خواهد شد.اگر جسم به اندازه کافی از دوربین دور شود(که در مورد دوربینهای دیجیتال این فاصله چندان هم زیاد نیست)، ناحیه پشت آن تا بینهایت در تصویر واضح است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><b><span lang="AR-SA">فاصله کانونی لنز و عمق میدان</span></b><span dir="LTR"></span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">برای فهم این رابطه ابتدا ذکر چند نکته لازم است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>:<br> </span><span lang="AR-SA">فاصله کانونی بر حسب میلیمتر عبارتست از فاصله بین نقطه فوکوس و سطح کانونی.سطح کانونی ناحیه ای است که دایره نوری فوکوس شده توسط لنز ،روی آن می افتد.در دوربینهای دیجیتال این ناحیه معادل حسگر است.برای آن که کل این ناحیه توسط دایره نوری فوکوس شده پوشانیده شود ، بایستی اندازه لنز متناسب با سطح این ناحیه باشدو قطر دایره نوری فوکوس شده توسط لنز باید معادل قطر عرضی حسگر باشد.ابعاد حسگر دوربینهای دیجیتال نسبت به سطح کانونی دوربینهای 35 میلیمتری کمتر است و در نتیجه لنزهای این دوربینها نیز کوچکتر و با فاصله کانونی کمتر خواهد بود.فقط در دوربینهای حرفه ای دیجیتال</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> SLR </span><span lang="AR-SA">اندازه حسگر تقریبا معادل سطح کانونی در دوربینهای غیر دیجیتال می باشد.فاصله کانونی لنز دوربینهای دیجیتال را به صورت معادل 35 میلیمتری خود بیان میکنند.مثلا فاصله کانونی واقعی یک دوربین در حالت</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Tele </span><span lang="AR-SA">و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Wide </span><span lang="AR-SA">به ترتیب 15 و 5 است که معادل 105 و 35 میشود.اما باید به یاد داشت که همان اندازه واقعی در میزان عمق میدان تاثیر دارد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد عمق میدان کمتر میشود. و به همین علت ایجاد پس زمینه محو (عمق میدان کم) با دوربینهای دیجیتال معمولی مشکل و گاه غیر ممکن است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. </span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">قانون فوق(هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد عمق میدان کمتر میشود) جزئیاتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و گرنه صدق نمی کند.در حقیقت بیان درست این قانون به این گونه است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>:<br> </span><span lang="AR-SA">اگر مقدار اندازه دهانه دیافراگم و نیز فاصله نقطه فوکوس تا لنز ثابت باشد آنگاه هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، عمق میدان کمتر است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">برای روشن شدن این موضوع به مثال زیر توجه کنید</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>:<br> </span><span lang="AR-SA">فرض می کنیم که می خواهیم از فردی که در مقابل درختی قرار دارد عکس بگیریم.این کار را به دو صورت زیر انجام می دهیم</span><span dir="LTR">.<br> 1-</span><span lang="AR-SA">در فاصله 3 متری شخص می ایستیم و یکبار با لنز واید(فاصله کانونی کم) و یکبار با لنز تله (فاصله کانونی زیاد) از وی عکس میگیریم.اگر اندازه دیافراگم در دو عکس یکی باشد ،عمق میدان در عکس دوم کمتر است و ممکن است درخت در پس زمینه محو شود</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">اما چون فاصله تا موضوع ثابت بوده است، در عکس دوم اندازه موضوع بزرگتر است و ممکن است مثلا قسمتی از سر شخص در کادر جا نشود</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> 2-</span><span lang="AR-SA">در این حالت، هدف ،گرفتن عکسی است که در آن اندازه سر شخص حدود نیمی از کادر را بپوشاند.برای این منظور ابتدا یک عکس با لنز واید میگیریم و سپس فاصله خود را تا شخص زیاد می کنیم و یک عکس با لنز تله میگیریم تا اندازه ها در دو عکس یکسان باشند</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>. <br> </span><span lang="AR-SA">جالب است که عمق میدان در این دو عکس هیچ تفاوتی نخواهد داشت</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">پس این قانون را که هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد،عمق میدان کمتر است ،باید با تامل و دقت بیشتری استفاده کرد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">نکته:عمق میدان بین جلو و عقب نقطه فوکوس تقسیم میشود.یعنی مثلا وقتی عمق میدان در یک تصویر 50 سانتی متر است ، از فاصله 15 سانتی متری جلوی نقطه فوکوس تا 35 سانتیمتری پشت آن در محدوده عمق میدان قرار داشته و در تصویر واضح است.(اعداد فوق به عنوان مثال ذکر شده اند</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>).</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">طرز تقسیم عمق میدان در جلو و پشت نقطه فوکوس در شرایط مختلف ،متفاوت است.هنگامی که به هر علتی عمق میدان کم باشد،عمق میدان جلو و پشت تقریبا برابر هستند.با افزایش عمق میدان، به تدریج قسمت واضح پشتی بیشتر از قسمت جلویی می شود.به طوریکه وقتی عمق میدان جلویی به حدود 4/1 فاصله جسم تا دوربین برسد،عمق میدان پشتی 2 برابر عمق میدان جلوی جسم خواهد بود. و هنگامیکه عمق میدان جلوی جسم به 2/1 فاصله جسم تا دوربین برسد، عمق میدان پشت تا بینهایت ادامه خواهد داشت</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span lang="AR-SA">اندازه دیافراگم و عمق میدان</span></b><span dir="LTR"></span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span dir="LTR">Aperture </span><span lang="AR-SA">یا اندازه دهانه ورود نور لنز ،علاوه بر کنترل میزان نور وارد شده،بر عمق میدان نیز تاثیر دارد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> </span><span lang="AR-SA">تصاویر زیر ارتباط بین عدد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> F </span><span lang="AR-SA">و عمق میدان را نشان میدهد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">با افزایش عدد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> f </span><span lang="AR-SA">از 2 به 11 (کاهش اندازه</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> aperture )</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>،عمق میدان افزایش می یابد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">مثلا با یک لنز 50 میلیمتری و</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> f5.6 </span><span lang="AR-SA">و فوکوس روی فاصله 3 متری ،از فاصله 45/2 متری تا فاصله 8/3 متری اجسام واضح بوده و عمق میدان کلی برابر است با 35/1 متر.اگر عدد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> f </span><span lang="AR-SA">را به 16 برسانیم عمق میدان از 35/1 به 6/6 متر افزایش می یابد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span lang="AR-SA"></span>کنترل عمق میدان در دوربینهای دیجیتال معمولی</b><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">مفهوم کنترل عمق میدان آن است که بتوانیم بسته به نیاز خود،عمق میدان را کم یا زیاد کنیم.چرا که گاهی عمق میدان کم بسیار ضروری است.مثلا در عکسهای پرتره که هدف تاکید روی صورت فرد است و باید از پس زمینه مجزا شود</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">یک راه عملی برای ایجاد عمق میدان کم در این دوربینها به روش زیر است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>:<br> 1- </span><span lang="AR-SA">موضوع را تا جای ممکن از پس زمینه دور کنیم</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.<br> 2- </span><span lang="AR-SA">با استفاده از زوم اپتیکال موضوع را در کادر قرار دهیم.(فاصله کانونی زیاد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>)<br> 3- </span><span lang="AR-SA">حتی الامکان از بیشترین اندازه ممکن برای</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> f </span><span lang="AR-SA">استفاده کنیم</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span dir="LTR"></span>Hyperfocal Ditstance - HFD</b><span dir="LTR"><br> HFD </span><span lang="AR-SA">عبارتست از کمترین فاصله ای که وقتی با یک</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> f </span><span lang="AR-SA">خاص روی آن فوکوس شود،تمام اجسام تا بینهایت در پشت آن واضح باشند(یعنی عمق میدان پشتی تا بینهایت باشد).این موضوع برای عکاسان طبیعت اهمیت زیادی دارد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><span lang="AR-SA">قبلا گفتیم که وقتی عمق میدان پشتی تا بینهایت باشد ،عمق میدان جلوی نقطه فوکوس، حدودا نصف فاصله دوربین تا نقطه فوکوس است.مثلا اگر با لنز 50 و </span><span dir="LTR">f16</span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>،مقدار</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Hyperfocal distance </span><span lang="AR-SA">برابر 8 متر باشد ،تمام اجسام واقع در فاصله 4 متری تا بینهایت واضح خواهند بود</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" dir="RTL"><b><span lang="AR-SA"></span>چگونه مقادیر</b><span dir="LTR"></span><b><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> DOF </span></b><b><span lang="AR-SA">و</span></b><span dir="LTR"></span><b><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> HFD </span></b><b><span lang="AR-SA">را تعیین کنیم؟</span></b><span dir="LTR"><br> </span><span lang="AR-SA">در ابتدا باید به مفهومی به نام</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> Circle Of Confusion (COC) </span><span lang="AR-SA">اشاره کنیم.همانگونه که در ابتدای این مقاله اشاره شد ،معیار وضوح عناصر موجود در عمق میدان ،یک معیار دقیقا تعریف شده نمی باشد.کمترین اندازه ای که چشم انسان میتواند در فاصله معمول خواندن تشخیص دهد ،حدودا 166/0 میلیمتر است.یعنی اگر 2 نقطه کوچکتر از این مقدار را در کنار هم قرار دهید،از فاصله معمول خواندن، آنها را یک نقطه می بینید.همین موضوع در مورد تشخیص وضوح عناصر در عکسهای چاپ شده نیز صدق میکند.به عبارت دیگر اگر به یک عکس چاپ شده 12*15 سانتیمتری نگاه کنیم نقاط کمتر از 166/0 میلیمتر در آن قابل تشخیص نیستند.و چون برای چاپ این عکس از فیلم 35 میلیمتری، حدودا 5 برابر بزرگنمایی داشته ایم،مقدار بحرانی مذکور در فیلم 35 میلیمتری برابر 0333/0 </span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>=5 : 166/0 </span> <span lang="AR-SA">خواهد شد.این عدد 0333/0 حدودا مقدار </span><span dir="LTR">COC </span><span lang="AR-SA">برای دوربینهای فیلمی </span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>35 </span><span lang="AR-SA">میلیمتری برای چاپهای 12*15 سانتیمتری است.(در مورد دوربینهای مختلف مقدار دقیق آن متفاوت است</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>)<br> </span><span lang="AR-SA">برای تعیین عمق میدان باید چهار مقدار</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> f </span><span dir="RTL"></span><span lang="AR-SA"><span dir="RTL"></span>، فاصله کانونی ، فاصله نقطه فوکوس و مقدار</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span> COC </span><span lang="AR-SA">دوربین مشخص باشد</span><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"><span dir="LTR"></span>.</span></p>