شین واتکینز عکاس طبیعت پپیشنهاد می دهد که برای عکسبرداری از گل و شاخ و برگ گیاهان بهترین کار کنار گذاشتن لنزهای ماکرو و کلوژآپ و عکاسی با لنز تله است. این عکاس برای استفاده از لنز تله توجه به چهار نکته ی مهم را کلید کار دانسته است. فاصله، جداسازی سوژه، عمق میدان و عناصر آب و هوایی. فاصله اولین عامل حیاتی در جداسازی سوژه از بک گراند بوسیله ی یک لنز تله ، فاصله است. برای ایجاد جداسازی بهینه ی سوژه از پس زمینه باید فاصله سوژه از دوربین را کم کرد و فاصله ی سوژه از پس زمینه را زیاد کرد. نزدیک شدن حداکثری لنز به سوژه و نیز دور شدن هر چه بیشتر سوژه از پس زمینه اثرگذارترین شیوه برای جداسازی سوژه از پس زمینه است که پس زمینه ای محو و مخملی در عکس ایجاد می سازد. با بیشتر شدن فاصله ی کانونی این قانون همچنان پابرجاست. ضمن آنکه عمق میدان کمتر می شود که این امر به جداسازی هر چه بیشتر سوژه از پس زمینه کمک می کند . در مقایسه با لنز ماکرو 60 یا 90 و حتی 200 میلیمتری ایجاد بک گراند محو و یکدست و جداسازی سوژه از پس زمینه با لنز تله 400 میلیمتر بسیار ساده تر و کاربردی تر است. جداسازی سوژه لنز تله به زیبایی سوژه را از پس زمینه جدا می کند. یک گل بنفش که با شاخ و برگ های سبز احاطه شده است در باد پاییزی تگزاس در حال تکان خوردن است. ترکیب عمق میدان کم ، نورهای پس زمینه ، و شرایط کلی نور حاکم بر محیط همگی با هم فضایی را ایجاد کردند که با لنز نیکون 200-70 میلیمتری با دیافراگم f/1.4 بتوان عکس زیر را گرفت . عمق میدان هنگام عکاسی با لنز تله و استفاده از دیافراگم بالا جداسازی خوبی میان سوژه و پس زمینه ایجاد می شود . عکسی که از گل کلمباین در زیر مشاهده می کنید با لنز 70-200 mm f/2.8 گرفته شده است این عکس در حالتی گرفته شده که سوژه از دوربین فاصله داشته و سوژه به پس زمینه نزدیک بوده است. نتیجه ی نزدیک بودن سوژه به پس زمینه مشهود بودن هر چه بیشتر جزییات پس زمینه است. عناصر آب و هوایی باران و رطوبت رنگ های ساچوره شده و قطرات شبنم در عکس ایجاد می کند. باد در عکس های بلر شده گی نرمی ایجاد می سازد. هوای برفی و زمستانی شاخه های یخ زده و کریستالی ایجاد می کند که جلوه ی زیبایی در عکس ایجاد می کند. عکاس می تواند به شکلی خلاقانه از مزایایی که شرایط محیطی و آب و هوایی در اختیارش می گذارد استفاد ه کند و عکس هایی بی نهایت زیبا با لنز تله بگیرد.